Mitt Palma de Mallorca



Jeg føler Palma med luktesansen og synssansen, og med det faktum at jeg bor ”hjemme” er livet i Palma, og på Mallorca generelt bare en eneste stor vitaminopplevelse med myriader av helsegevinster. Jeg vandrer bortover ”min” gate, svinger til høyre. Så går jeg opp en trapp og inn en dør. Jeg var kommet hjem. Vel, i hvert fall var det mitt hjem her. Men før jeg går inn så er jo Palma mye for mange.


For eksempel:
Palma er hovedstaden på Mallorca, den største av øyene i Balearene i Middelhavet. I tillegg til Mallorca består øyene av Menorca, Ibiza og Formentera. Palma er Mallorcas største turistmål, og er en tidligere maurisk casbah, eller murbefestet by.


Mallorca var favorittstedet til kong Fernando og dronning Isabel da de trengte avkobling. Siden har øya vært en populær feriedestinasjon. Palma blir ofte kalt for turistenes hovedstad eller lille Barcelona. Begge deler er sant, men først og fremst er Palma en koselig by med mye kultur, fine muligheter for shopping og uteliv, og ikke minst herlig temperatur. Palma er en sjarmerende kosmopolitisk by. Her finner du det autentisk spanske sammenblandet med moderne avenyer og turister fra hele verden.


Palma sentrum består av shoppingsentre, brede gater og restaurerte bygninger. Palma minner på mange måter om Barcelona, men i mindre målestokk. Alle seilskutemastene i havnen vitner om byens popularitet. Gamlebyen er en trivelig labyrint av smale gater som det er en nytelse og utforske til fots. Hopp på Soller-toget for en naturskjønn tur på 28 kilometer, besøk Bellver-slottet fra det 14. århundre og Museu d'Art Espanvol Contemporani, som huser verker av Picasso og Dali, eller kast deg ut i nattelivet. Palma har i overkant av 350 000 innbyggere.


Palma er en helårsdestinasjon med en gjennomsnittstemperatur på 17 grader celsius. Det er veldig varmt i juli og august og kaldere i perioden desember til februar.


Men hvor var jeg? Jo opp en trapp og inn en dør og du finner det koselige gjestehus, Hostal Ritzi. Man må jo ha et sted å bo og da vil jeg helst bo i Palma og allerhelst mindre enn et steinkast fra det meste midt i Palmas gamleby. Og her rett ved det meste og ved byens paradegate, Passeig des Born, står jeg klar for bytur.


Men når man befinner seg i Palma så gleder en seg til å komme hjem til ”min” bolig og de herlige mennesker og miljøet på Hostal Ritzi, som er et av de rimeligste overnattingsstedene i Palma på Mallorca.På gjestehuset mitt er det både dusj på rommet eller i gangen, avhengig av hva du velger av rom og prisleie, men gratis internett er det i alle fellesområdene. Og akkurat det er det ikke på de store ferie-hotellene hvor du ofte må betale per minutt for internettilgang.


Gjesteboka sier det meste om dette klassiske gjestehuset, her vanker det gjester i alle aldre og fra hele verden. Maria, jobber her og stuller og steller rundt gjestene. – Vi snakker til sammen syv forskjellige språk her, sier hun mens hun arbeider med å skape stemning (hjemmekos) for gjestene. Det er mye å ordne med på et av Mallorcas minste og koseligste gjestehus.


Jeg strekker meg litt, lukter på Palma og føler glede og tilfredshet. Da går jeg ut av døra og ned en trapp, og der er jeg igjen midt i opplevelsene i mitt Palma de Mallorca.











Kommentarer

Populære innlegg