Jeg møtte Whiskey i Nakskov



Tok jeg en whiskey eller hva, og hvor eller hva er Nakskov? Ikke minst hva har dette med helsegevinst å gjøre? For mange er dette ikke relevant, men for meg så fikk jeg en aha opplevelse, både av whiskey og ikke minst den smukke by, Nakskov, på vestspissen av Lolland i Danmark.


Dette var byen med de trange gater og streder og en bebyggelse av utrolig små dimensjoner, og da mener jeg små. I hvert fall i de trange streder ved havnen.


En altoppslukende lyst fikk meg bare til å reise med bil, hvilket jeg gjorde, og etter 844 kilometer, kun med en liten pit stop, havnet jeg til et tilfeldig sted i Danmark jeg ikke hadde vært tidligere. På Lolland hadde jeg ikke vært. Lolland var bare en svær øy sør i Danmark som man kjørte i gjennom for å komme til Rødbyhavn, for så å reise over til Tyskland.


Men det viste seg å være smart og ta en avstikker mot vest i Maribo. Og Nakskov nøt jeg, og whiskey ble det. Min første ”undervannsreise” i ubåt var et faktum og U-359, som ligger i Nakskovs havn, ble fascinerende, men også tankevekkende. Krigsmaskiner fra Sovjetunionens dager kan også i dag skape frykt, om dette helst sitter i hodet.


Det var”smugt” i Nakskov, med alt som dette innebærer av dansk vennlighet og atmosfære. Det var også en behagelig opplevelse å sove på hotell Harmonien, midt i sentrum. Hotellets navn kan egentlig oppsummere mine to dager i Nakskov med en whiskey utabords.


Nakskov by var en livlig by med et passende antall mennesker og alt det små byer i Danmark skal ha, men i Nakskov, ved havnen, var det utrolige mange trange gamle streder, gater og smug.


Blindestræde, Bibrostrede, Farvevaskestræde, Toldernesstrede, Dronningensstræde, Kattesmuget og mange flere smug og streder enn du aner ble utforsket og bevandret i to dager med vondt ben. Benet ble ikke bedre, men betydelig verre etter å ha trasket på til dels grove brostein i timevis.


Innimellom bevandringen besøkte jeg, av ren nødvendighet, Søren, som var tjener og kokk på Paradis og en betydelig skinkesnitzel med tilbehør ble mørklagt og energien, kroppen og lysten førte meg ikke til Rødbys minste hus. Jeg fant det nemlig ikke, så det var nok mindre enn mitt lille hus i Bibrostræde. Bibrostrædet 14 var sykehus for fattige på 1800 tallet. Det var plass til 6. Det var ikke mange fattige i Naskov da, eller var det uvanlig lite fattige syke?


I sentrum av Nakskov var Axeltorv, hvor han Axel står på sokkel der det sies at danskene er frie og Gud er god. Ja, danskene er vel frie da og Gud er vel god, men kanskje ikke alle innbyggere i Nakskov er enige i dette?


Jeg så geiter og hørte gjøken også i Nakskov. Egentlig både så og hørte jeg vel mye som egentlig ikke egner seg på trykk på mitt korte opphold på Lollands vestkyst.


Hva gjorde jeg egentlig i Nakskov den 19 og 20 juni et år?. Det vet ikke jeg heller, men jeg sov godt den natten. Jeg drømte at jeg sov i harmoni og vandret i timevis i stræder fra 1600 tallet. Var det egentlig mitt hus jeg så i Bibrostredet eller var jeg en av de seks fattige som var blitt syk og innlagt? Ubåten Whisky er jeg helt sikker på at jeg så, eller var dette et resultat av en annen whisky. Vel, helt sikker blir man jo aldri, men det er vel vært å ta seg en tur til Lolland og besøke byen Nakskov. Om du tar en tur til Bibrostrede nummer 14, kan du jo sjekke om jeg fremdeles er innlagt…

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg